Digelar Buaya Siluman Oleh Penduduk , Buaya Gergasi Tewas Akhirnya

Satu video tular di media sosial mengejutkan orang ramai apabila seekor buaya gergasi diangkut menggunakan jentolak di jalan raya.sajagempak.com - Buaya 'Siluman' Akhirnya Tewas

Buaya sepanjang lebih dari 4,5 meter tersebut diketahui ditangkap warga di Desa Kayu Besi, Bangka, Kepulauan Bangka Belitung.

Buaya tersebut dikatakan sudah mati disebabkan faktor keletihan cuba melepaskan diri selepas ditangkap para penduduk dengan menggunakan umpan monyet. Buaya itu diburu mengganas dan membahayakan penduduk kampung.

Berita mengenai penangkapan buaya itu tersebar luas dan rramai yang mengatakan buaya itu adalah buaya siluman.

Disebabkan itu, bangkai buaya tersebut dikuburkan dengan menggunakan ritual khas . Para penduduk tidak membenarkan bangkai buaya itu dibawa keluar kampung dan dikuburkan di tempat mereka atas sesuatu kepercayaan.

sajagempak.com - Buaya 'Siluman' Akhirnya Tewas

Menurut individu dari Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia (LIPI), Amir Hamidi mengatakan buaya itu adalah jenis buaya muara atau Crocodylus porosus dan saiznya memang begitu. Tambahnya lagi buaya jenis itu yang terbesar dalam rekod dunia ialah sepanjang 6 meter di Mindanau, Filipina.

Menurut Amir Hamidi, buaya spesies Crocodylus porosus  memang jenis biasa ditemui di Indonesia.

VIDEO:

Sumber: Kompas

Facebook Comments